Op weg naar Pasen ( 3 )

Seder betekent letterlijk: volgorde of orde. Dat is omdat de gebruiken volgens een volgorde of orde in acht worden genomen, zoals die in de Haggada beschreven staan.

Op de tafel staan twee sabbatskaarsen. Elke Joodse feestdag wordt gevierd als een Sabbatsdag, en daarom horen de kaarsen daarbij. De kaarsen zijn een symbool en herinnering aan het gebod van God: onderhoud en gedenk. De vrouw des huizes mag de kaarsen aansteken, en daarna spreekt zij de zegenbede uit. 

Als de maaltijd begint, wordt er een kom water doorgegeven. De gasten wassen met dit water hun handen, een symbool van de wens om heilig voor God te zijn. Het water wijst heen naar psalm 24: wie mag de berg des Heeren beklimmen, wie mag er staan in Zijn heilige stede? Wie rein van handen en hart is. 

Het ongezuurde brood dat gegeten wordt wijst heen naar de haast waarmee het volk van Israël uit Egypte vertrok. Gist is ook een beeld van de zonde. De matzes, zoals ze genoemd worden, zijn niet het enige brood dat op tafel staat. Er worden drie matzes in een speciale hoes gestoken. Eén van de broden wordt in een speciaal etui gedaan, het wijst heen naar het gebroken lichaam van Jezus, dat begraven werd, gewikkeld in doeken, maar ook weer opgewekt uit de doden. Er zit nog veel meer symboliek in het brood, alles wijst heen naar de woorden van Jezus: ‘ Neemt, eet, dat is Mijn lichaam dat voor u verbroken wordt. ‘ 

Op de sederschotel liggen zes speciale ingrediënten klaar, binnen handbereik van degene die de leiding van de Pesachmaaltijd heeft. Elke gast krijgt iets van deze gerechten op zijn bord: iedereen deelt in de maaltijd. De glazen wijn worden naast het bord gezet.Hun betekenis is heel bijzonder: 

  1. De beker der heiliging – Ik zal jullie uitleiden – Kos Kadesh
  2. De beker der plagen – Ik zal jullie redden – Kos Hamakot 
  3. De beker der vrijkoping, verlossing, of dankzegging – Kos Hage `oela
  4. De beker der aanneming en lofprijzing – Kos Hallel 

Midden op tafel staat een glas wijn, de Kiddush beker die voor Elia bestemd is en waarvan niemand drinken mag. 

De sederschotel is gevuld met kruiden 

  1. Peterselie, wat doet denken aan de lente. De peterselie wordt in zout water gedoopt. Het is een herinnering aan de tranen in Egypte, maar ook aan het feit dat het leven niet altijd mooi kan zijn, maar ook tranen kost. De peterselie herinnert ook aan de bundel hysop die de Israëlieten gebruikten om de deurposten mee te bestrijken. 
  2. Een bot van een lam, als herinnering aan het geslachte lam van de nacht van de uittocht. Maar ook aan het lijden van de Heere Jezus. 
  3. Een hardgekookt ei dat na het koken gebakken is. Het ei staat symbool voor het nieuwe leven. Hierbij moet je ook denken aan Jezus, die geslacht werd als een lam, maar ook weer is opgestaan uit de doden. Het ei wordt gedoopt in het zoute water dat op tafel staat, als herinnering aan het lijden van de Heere Jezus in de hof van Getsémané. 
  4. De bittere kruiden die herinneren aan de bitterheid van de Egyptische slavernij, en aan het bitter lijden en sterven van de Heere Jezus. 
  5. Rauwe mierikswortel, dat is ook een bitter kruid. Als het jong is, is het zoet met zachte bladeren. Later wordt het hard en bitter. Dit kruid wijst heen naar de houding van de Egyptenaren: eerst waren ze aardig tegen Jozef en zijn familie, maar later waren ze hard en bitter tegen hun nageslacht. 
  6. Een mengsel van appel, noten, gember, kaneel en wijn. Soms ook dadels, rozijnen en granaatappelen. De zoetheid van het gerecht staat voor het geluk na de bevrijding uit Egypte, en tegelijkertijd aan onze bevrijding van zonden en dood door Jezus Christus. De kleur van gerecht doet denken aan de klei, de stenen en het cement uit de slaventijd van Egypte. 

Tijdens de maaltijd wordt er ruim aandacht aan de kinderen besteed. Het jongste kind van het gezin stelt vier vragen die betrekking hebben op de bijzondere betekenis van de maaltijd. De vragen hebben betrekking op het belang van de mondelinge overlevering zoals die onder de Israëlieten gangbaar was. De vragen luiden als volgt: 

  1. Waarom eten wij op deze avond anders dan op andere avonden? 
  2. Waarom zitten wij, anders dan op andere avonden niet rechtop maar leunen wij voorover op de tafel? 
  3. Waarom is deze avond anders dan andere avonden? 
  4. Waarom eten wij vanavond bittere kruiden? 

De Messiaanse Haggadah wijst niet alleen heen naar de Exodus, maar ook naar het lijden en sterven van de Heere Jezus. 

Het is erg mooi en bijzonder om dit Joodse feest eerst te onderzoeken, voor je verder gaat met de feiten van de heilsgeschiedenis. 

Wij kunnen eruit leren hoe belangrijk het is om onze christelijke feestdagen te vieren, en onze kinderen de waarde ervan bij te brengen. Zodat zij weten welke rijkdommen de Kerk van alle eeuwen aan informatie, waarden en feiten heeft. Het mooiste is dat alles heen wijst naar de Heere Jezus Christus, die voor ons gestorven is. 

“ Want alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn Eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderven zal, maar eeuwige leven heeft ” ( Johannes 3 : 16 ) 

4 responses to “Op weg naar Pasen ( 3 )

  1. Wow, amazing weblog structure! How lengthy have you ever been blogging for?
    you make blogging glance easy. The total glance of your
    web site is great, as well as the content material!
    You can see similar here <a href="[Link deleted]sklep

  2. Hi, Neat post. There’s an issue along with your web site in internet
    explorer, could check this? IE still is the market chief and a
    large component of people will omit your wonderful writing due to this problem.
    I saw similar here: <a href="[Link deleted]internetowy

  3. Hi there! Do you know if they make any plugins to assist
    with Search Engine Optimization? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m
    not seeing very good results. If you know of any please share.
    Many thanks! You can read similar blog here: <a href="[Link deleted]sklep

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *