Gave leerlingen! ( 2 )

De Lage Waard, een christelijke scholengemeenschap voor VMBO, HAVO en VWO, bezit een speciale zorgklas. Elke week komt er een leerling van deze afdeling een uurtje Duits volgen. Dat loopt bijzonder goed!  Aanleiding om eens een kijkje te nemen in zijn klas. Ik loop een gezellig ogend klaslokaal binnen. Overal zitten leerlingen rustig te werken. Alles wordt perfect bijgehouden in mappen en agenda`s. Ik zie naast het lokaal nog een mini-klaslokaal waar ongeveer acht leerlingen les kunnen krijgen. Wow, niet gek! Er volgt een geanimeerd gesprek met de coördinator van het zorggebeuren. Een bevlogen collega. Zij vertelt geanimeerd over haar werk.
“ We hebben hier op school nu sinds 12 jaar een zorgklas. Er was sprake van dat het speciaal onderwijs zijn intrede zou doen op de Lage Waard. Daar hadden wij een hard hoofd in. Een collega had een zoontje met autisme. Een aangeboren ontwikkelingsstoornis die zich kenmerkt door beperkingen op het gebied van sociale interactie. Zij kende veel ouders die kinderen hadden met dezelfde problematiek. De stap om iets voor deze kinderen te mogen betekenen was snel gezet. We bespraken de feiten met elkaar en zeiden: “ Wanneer wij ons specialiseren in het lesgeven aan kinderen met autisme, dan komen die leerlingen allemaal hierheen. Zo is het ook gegaan.
Onze afdeling bestaat hoofdzakelijk uit kinderen met de diagnose ASS, maar er zijn ook veel leerlingen met een andere problematiek, zoals Gilles de la Tourette. Deze kinderen functioneren niet in een reguliere klas. Ze worden al snel gepest.
Wij bieden de leerlingen duidelijkheid, rust en structuur. Daar hebben zij houvast aan. We kijken door een speciale bril. We zien wat de kinderen aan problemen hebben, en proberen die voor hen uit de weg te ruimen.
De overstap van de basisschool naar het VO proberen wij veel geleidelijker te laten verlopen. Nieuwe leerlingen verwelkomen wij eerst op de open avond. Wij bieden een introductiedag, en hebben een gesprek met de ouders en de leerlingen. Bovendien is er een experience dag. Op deze manier kennen de leerlingen ons al voor zij op school komen. Ze lopen mee en worden goed opgevangen. Zo kunnen zij langzaam wennen, en hebben nog voordat de zomervakantie begint het idee dat zij niet tegen het nieuwe cursusjaar op hoeven te zien.
Met de duidelijkheid en structuur die wij te bieden hebben zie je de kids opbloeien. Vaak waren het outsiders op hun vorige school. Hier, bij ons, horen zij erbij. Het is een enorme uitkomst!
Het werk geeft mij bijzonder veel voldoening. Je kunt echt het verschil uitmaken voor zo`n kind. Ik vind dat fantastisch!  De leerlingen zijn netjes, beleefd en ze luisteren goed. Ze zijn gehoorzaam. Ze komen bij ons een stap verder. Na twee jaar laten wij ze los. Ze bezoeken de lessen in een gewone klas regelmatig, zodat ze na de zomervakantie aan de nieuwe situatie gewend zijn. We hebben basis en kaderleerlingen. De meesten gaan met onze adviezen succesvol verder. Dat is geweldig mooi!”
Ik ben het er helemaal mee eens. De leerling die ik Duits geef, wacht altijd beleefd op de gang tot ik bij hem kom. In de klas volgt hij alle instructies nauwkeurig op. Hij vertelt:
“ Ik heb het erg naar mijn zin in de zorgklas. We zijn allemaal vrienden, en we denken om elkaar. Het is heel anders dan vroeger. Toen hoorde ik er niet bij. Ik voelde mij buitengesloten en alleen. Maar nu niet meer.”
Dat is geweldig mooi!  In mijn lespraktijk heb ik veel zorgleerlingen gehad. Hoewel wij grote dossiers meekregen waarin precies beschreven stond hoe de leerling begeleid moest worden, was dit in grote klassen van veelal meer dan 30 leerlingen eigenlijk een onmogelijke taak. Niet zelden zag ik de leerlingen “ verdrinken “ in een reguliere klas. Dit heerlijke heldere klasje is een oase en verdient grote waardering! Dit zou voor veel kinderen een geweldige uitkomst zijn!
 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *