Taalles!

Het is ongelooflijk moeilijk om een taal aan te leren die je totaal niet eigen is. Wie zich in de tekens van het Hebreeuws of Arabische schrift verdiept, weet daar alles van.
Zo is het ook als je in Nederland komt vanuit Afghanistan, de Oekraïne, of een ander land dat door oorlog en geweld geteisterd wordt.
Ik verwonder me over de inzet, en flexibiliteit van mijn leerlingen.

Ze doen hun best, maar vinden het erg lastig. Een land zoals Afghanistan heeft ervoor gezorgd dat sommige mensen nooit een volwaardige schoolopleiding genoten hebben.
Dat neemt niet weg dat het leerzame uurtjes zijn die we samen doorbrengen. Ik begin de avond met het uitdelen van wat folders en kranten. De leerlingen speuren naar bekende woorden. Hebben ze die gevonden, dan maken ze een verhaaltje van de woorden. Heel erg leerzaam en leuk om te doen.

Daarna leg ik een grammaticaal onderwerp uit. Ze leren werkwoorden aan, regelmatig en onregelmatig. Persoonlijke en bezittelijke voornaamwoorden en lidwoorden. Ze maken invullessen. Ze zeggen woorden en klanken na. En daarna luisteren ze naar een filmpje waarin iets verteld wordt over het bakkers- of schildersvak. Daarin willen ze zich bekwamen. Het is onmogelijk om je werk te doen als je gereedschappen en toebehoren niet kunt benoemen. Maar hoe zeg je alles in het Nederlands? Dat valt nog lang niet mee! Ze kruisen ijverig de woorden aan die ik op een blad gezet heb. Daarna vertellen ze in gebrekkig Nederlands wat ze gehoord en gezien hebben.

les 3 cursus Nederlands (1).docx

Aan het eind van de twee uurtjes zet ik een liedje op. Ze springen verrast overeind, dat is leuk! We springen vrolijk in het rond. Even geen oorlogstrauma of andere zorgen. Even zomaar vrolijk en blij.

 

One response to “Taalles!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *