Schoolleider met een droom!

Zijn nieuwe werkkamer ziet er clean en sober maar effectief uit. Alles wat nodig is voor een vergadering en een persoonlijk gesprek is aanwezig. We scharen ons om de ronde tafel. Voordat ik mijn laptop geïnstalleerd heb is het gesprek al begonnen. André de Visser is een geanimeerd spreker, dat weten we op school allemaal!

André, wil je iets vertellen over je levensloop? Hoe ben je in je functie als schoolleider terecht gekomen?
Toen ik op de HAVO zat in de derde of vierde klas begon het te kriebelen. Ik wilde leraar Aardrijkskunde worden. Mijn mentor Schipaanboord moest erom lachen, maar zei: “Je moet er eerst over nadenken of je leraar wilt worden. Dat was een goed advies, want je moet eerst een goede leraar willen zijn, liefde hebben voor het onderwijs. Pas daarna ga je het vak willen overdragen. Ik leerde op de Swaef dat je het op het VMBO over leraren hebt. Doceren is meer iets voor het hoger onderwijs. Soms moet dat ook gebeuren, maar in het VMBO leert een leraar je iets over het leven en alles daarmee samenhangt. Ik ben de lerarenopleiding Nederlands gaan volgen. Ik kwam voor de klas en gaf met veel plezier les. De meeste energie gaf mij het contact met de leerlingen. Ik werd decaan, coördinator en uiteindelijk adjunct directeur en kwam zo op de Lage Waard terecht en werd daar locatiedirecteur.

Hoe was de situatie op CSG de Lage Waard bij aanvang van je functie? Hoe zag de samenstelling van het team eruit ?
Ik kwam binnen in een turbulente tijd. Ik heb 15 jaar op de Swaef gewerkt en had het daar supergoed naar mijn zin. Ik kwam uit een warm bad, dat was een grote overgang. Ik moest enorm schakelen. Dat zegt meer over mij dan over De Lage Waard. Want de collega’s hier waren vanaf het begin ook geweldig. Binnen een half jaar startte er echter een grote reorganisatie. Er moesten collega`s weg en er was grote onduidelijkheid. Dat zorgde voor veel emoties bij de mensen. Ik werd zelf erg geïnspireerd door de leefregel van Benedictus en besloot om op deze school te blijven.

De leefregel van Benedictus? Interessant! Leg eens uit wat die inhoudt?
Benedictus zegt dat je het aardse en het geestelijke niet moet scheiden, maar juist één moet laten zijn. Het betekent God in alles dienen. Door de kleine dingen met aandacht te doen dien je God.

Dat zie ik wel in André terug! Ik heb nog nooit op een school gewerkt waar de schoolleider sinaasappelsap voor zijn personeel perst, maar André doet dat elke week. Dat is maar een klein voorbeeld, het blijkt uit nog ontelbaar meer kleine dingen dat hij de Benedictijnse leefregel in de praktijk brengt.

De CSW de Lage Waard bestaat uit twee locaties. Waarom koos je voor het VMBO?
André lacht even en zegt dan: “Mmijn ervaring strekt niet verder dan dat, maar ik vind het ook een aantrekkelijke doelgroep. Het zijn hele spontane jongeren. Er is ook een wat treurige kant aan de zaak: ze komen vaak uit gezinnen waar het leven niet zo gepolijst verloopt. Dat spreekt mij ook aan.

Hoe ziet een gemiddelde werkweek er voor jou uit?
Een gemiddelde werkweek is er niet. Tweederde van mijn werkweek ligt vast. Tot vorig jaar was bijna de hele week bezet met afspraken. Mijn werk houdt veel overleg voeren met mensen in. Individueel en in groepsverband. Ik heb veel geïnvesteerd in contacten met mensen, dus daar ging ik achteraan. Om de tafel met alle betrokkenen om gekonkel of ruis te voorkomen. Dat is niet altijd gelukt, mijn agenda liep over in het begin. Gelukkig is daar nu wat meer rust in gekomen.

Heb je veel contact met leerlingen? Hoe ervaar je dit contact?
Niet zoveel nee, dat is mijn werk niet meer. Maar ik vind het wel leuk om dat contact te zoeken. Daarom loop ik vaak op school rond, in de pauzes, en sta ik twee dagen in de week bij de deur om de leerlingen goedemorgen te wensen. Begin dit jaar heb ik 6 weken lesgegeven, dat levert heel veel op! Dat vond ik super.

Heb je veel contact met het personeel? Hoe geef je dat vorm?
Ja, ik heb afgesproken dat de taken van de schoolleider en die van de afdelingsleider niet door elkaar mogen lopen. Als het bijvoorbeeld om functioneringsgesprekken gaat, dan moeten mensen bij de afdelingsleider zijn. In het verleden werd er veel geshopt. Belangen over en weer liepen door elkaar. Als mensen hun zin niet kregen bij de afdelingsleider, probeerden ze het via de schoolleider. Toch blijf ik op de grote ontwikkelingen aansturen. Ook de aansturing van de vakgroepen valt onder mij.

Hoe onderscheidt DLW zich van de andere scholen in de regio, wil je daar iets over vertellen?
Ik denk dat wij een mooie balans hebben tussen gedegen onderwijs, stabiel, niet teveel fratsen en toch voldoende kansen en uitdagingen voor leerlingen. Soms hebben leerlingen tijdelijk begeleiding nodig, daar steken wij extra veel energie in.

Wat is jouw visie m.b.t. goed onderwijs? Waar ligt je eigen passie?
Hier aarzelt André even, hij denkt na en zegt vervolgens: Mijn passie ligt in wat ik doe. Ik heb wel een mening over het onderwijs, maar mijn focus ligt op de leerlingen. We hebben hier Talent XL ingevoerd, dat deden we omdat we denken dat het goed is voor de leerlingen. Zulke projecten geven mij energie.

Ik duik even op de site van de Lage Waard en haal het idee achter het project omhoog.

Inderdaad, op CSG De Lage Waard krijg je de ruimte om te groeien op jouw manier. Kun je wat extra uitdaging gebruiken? Dan zijn er allerlei extra projecten op het gebied van kunst, ICT en techniek. Ook kun je je DELF-diploma halen (Frans), Cambridge Advanced Exam doen (Engels) of kiezen voor onze Talentlijn Sport. Waar jouw talent ook ligt: op CSG De Lage Waard ga je ermee aan de slag!
Heb je wat extra ondersteuning nodig? Dan kun je rekenen op goede begeleiding. Bijvoorbeeld op het gebied van dyslexie. Voor het vmbo is er een Zorgklas, waarin leerlingen in kleinere groepen worden voorbereid op de bovenbouw. Zo kan jij groeien, op de manier die bij jou past. Maar natuurlijk gaat het niet alleen om leren. We vinden het ook belangrijk dat je met plezier terugkijkt op jouw middelbare schooltijd. Daarom besteden we veel aandacht aan het voorkomen van pestgedrag en doen we veel leuke educatieve dingen met elkaar; zoals gezellige educatieve uitjes, buitenlandse reizen en werkweken.
CSG De Lage Waard biedt jou een stevige basis en heel veel mogelijkheden om met jouw talent aan de slag te gaan. Op CSG De Lage Waard ontdek je wat je kunt. En dat is vaak meer dan je denkt. Daardoor haal je niet alleen een mooi diploma, maar groei je als leerling én als persoon. Dat noemen wij: geslaagd groeien.

Hoe ervaar je geslaagd groeien? Heb je ook ervaring met andere typen onderwijs? Kun je verschillen aangeven?
In de basis heel positief. Het is een andere wereld als het Reformatorisch Onderwijs. Je werkt veel ruimer en breder dan in het R.O, waar toch uitgegaan werd van een bepaalde exclusiviteit en beperking. In het begin vond ik een opening houden veel uitdagender dan voor een groep reformatorische mensen. Hier komen ouders die niet veel hebben met het christelijk karakter van de school, er zitten ook mensen met een hele degelijke achtergrond. Hoe moest ik die beide bedienen? Ik wil oprecht zeggen wat ik te zeggen heb, maar wil wel aansluiten bij het publiek. Ik waardeer de ruimte die hier is voor alle leerlingen. Ik zie het als een uitdaging hoe je dat met elkaar handen en voeten geeft. Er is ook een grotere variëteit aan personeel. Dat komt door het vroegere aannemingsbeleid. Dit beleid is wel wat aangescherpt, we zijn sterker bezig met identiteit dan in het verleden.
Er bestaan dus wezenlijke verschillen tussen het aannamebeleid van leerlingen en personeel. Wij zetten dit beleid zo ruim mogelijk op. Ik zie dat als positief omdat wij de leerlingen een christelijke boodschap mee kunnen geven. Het gesprek over dit soort beleid moet het reformatorisch onderwijs ook echt aangaan. Als de buitenkant op orde is, maar de binnenkant niet, dan ben je nog nergens. Het zegt niets. Toen ik vanaf de Warburg kwam viel mij op dat het hier gemoedelijker is. Na een werkweek werden de leerlingen door hun ouders omhelst. Ik zag een hartelijker band dan ik op de Swaef gezien had.

Zou je iets willen zeggen over de betekenis van het geloof in je eigen leven?
Ik kom uit de een behoorlijk degelijke gemeente. Geloof is mij met de paplepel ingegeven en vormt nog steeds de basis van mijn leven. We zijn op een gegeven moment overgegaan naar de PKN te Sliedrecht. Ik vind dat het geloof er echt uit moet komen. Ik heb het er niet elke dag over op mijn werkplek. Ik hoop dat het aan mijn daden te zien is dat ik Jezus volg.

De corona crisis heeft veel verandering gebracht. Is alles negatief? Zie je ook voordelen of mooie bijkomstigheden aan deze crisis?
Sommige vergaderingen zijn korter. Dat kan blijkbaar. Ik probeer nu op school de vergaderingen ook in te korten. Iedereen is het daarmee eens. Wat echt belangrijk is, komt nu veel meer naar voren. Daar zet ik meer op in. Ik denk dat het ook een voordeel is dat collega`s digitaal vaardiger zijn geworden. Je kunt via Teams veel meer doen, bijvoorbeeld je mentorgesprekken voeren.

Hoe zie je de toekomst van de school? Heb je idealen / dromen?
Belangrijk vind ik dat medewerkers op één staan en leerlingen op twee. Daar moet aan gewerkt worden. Ik zou graag de beste werkgever van de Drechtsteden willen zijn. Waarom moet dat altijd weggelegd zijn voor bedrijven? Het onderwijs is actueel en staat midden in de samenleving. Waarom in het onderwijs ook geen hippe laptops en fancy personeelskamers? Binnen de ruimte die je hebt moet je nadenken over leuke dingen. Alles wat je doet moet goed zijn. Goede werkruimtes met goede werkplekken.

Hoe zou je willen dat je leven eruitziet als je eens de deur van de school achter je sluit om iets anders te gaan doen of om met pensioen te gaan?

Ik schat in dat ik hier geen twintig jaar werk. Het is de balans tussen getrouw zijn op de plek waar je zit ( Benedictus ) en aan de andere kant ook nieuwe stappen durven zetten. Ik ben ook wel iemand die in een nieuwe organisatie snel dingen zie en op kan pakken, kan inspireren. Ik kijk wel verder en als het gaat om een heel ander ideaal: het liefst een herberg op een pelgrimsroute. Mensen die moe zijn van het leven even opvangen. Zorgen voor anderen is mijn primaire liefdestaal.
Ik houd van muziek. Het is vaak de combinatie van het verhaal en de muziek. Toen in Bosnië de oorlog woedde stonden de mensen in de rij om brood te halen toen er een aanslag plaatsvond. Er was iemand die muziek maakte. De muzikant die de aanslag overleefde heeft later voor elk van de slachtoffers het nummer dat hij destijds speelde herhaald. Dat vond ik erg indrukwekkend.
Dit muziekstuk – het Adagio van Albinoni – zet ik onder het interview. André, hartelijk bedankt, Gods zegen in je verdere leven, God bless!

https://www.youtube.com/watch?v=XMbvcp480Y4

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *