Mattheüs 27: 11-26

Jezus wilde niets te maken hebben met de lasterlijke woorden die de joden over Hem gezegd hadden.
Daarom antwoordde Hij Pilatus: ‘ U zegt het.’ Heel bijzonder. Nog maar nauwelijks geleden had Judas Hem gevraagd: ‘ Ik ben het toch niet Rabbi? ‘. Toen had Jezus dezelfde woorden gebruikt. ( Matth. 26: 25). 

Het was ook apart dat Pilatus niet op Jezus` antwoord  inging. Vanaf het begin wist hij dat het koningschap van Jezus zonder politieke invloed en bedoelingen was. Hij moet allang de conclusie getrokken hebben dat deze Man onschuldig was. Waarschijnlijk deed hij daarom moeite om het doodvonnis van Jezus te voorkomen. Koortsachtig dacht hij na. Ineens borrelde er een lumineuze gedachte bij hem op. Het was op Pesach de gewoonte om een politiek gevangene amnestie te verlenen. Zou dit een gat in de maas van de joodse wet kunnen zijn? Als hij nu eens een uiterst gevaarlijke misdadiger tegenover de profetische Man zou zetten, en het volk zou laten kiezen aan wie ze gratie wilden verlenen?! 

In de grondtaal wordt voor Barabbas het woord ‘episemon’ gebrukt, wat zoveel betekent als ‘berucht’. De misdadige man die vastzat zou het zeker verliezen tegenover iemand die zich de Messias liet noemen. Een man die veel mensen gezond gemaakt had kon het onmogelijk af moeten leggen tegenover een moordenaar. 

Pilatus twijfelde niet meer. Zijn stem schalde over de toegestroomde menigte. Hij riep : ‘Wie zal ik loslaten op Pesach? Jezus Barabbas of Jezus die de Messias wordt genoemd? ‘ 

Pilatus wist dat het Sanhedrin het niet bij het rechte eind had toen ze Jezus als een opstandeling tegen het gezag hadden gebrandmerkt. Als de jaren in Palestina hem één ding hadden geleerd, dan was het wel het feit dat hun godsdienst gevaarlijk was. Zodra je je daarmee inliet was je je leven niet zeker. De hevige opstootjes in Jeruzalem spraken hun eigen taal en hadden hem al veel soldatenlevens gekost.  

Pilatus werd steeds ongeruster. Alsof het nog niet onrustig genoeg was, kwam er ook nog een boodschap van zijn echtgenote. Haastig reikte de prefect naar het perkament dat hem op een schaal aangereikt werd. Met groeiende onrust las hij: ‘ Laat je niet in met die Rechtvaardige. Ik heb vannacht over Hem gedroomd, een onrustbarende droom. ‘ Pilatus verbleekte. Dromen speelden een belangrijke rol in het leven van de mensen uit zijn tijd. Ze werden beschouwd als Goddelijke boodschappen. 

Maar er was geen weg meer terug. Hoewel een groot deel van de menigte achter Jezus had gestaan, bleef de invloed van hun geestelijk leiders nog zo groot dat het joodse volk  nu als één man voor het Sanhedrin koos. De Joden gingen als bezetenen tussen de mensen door om hen te zeggen dat ze voor de vrijlating van Barabbas moesten kiezen. En zo gebeurde het dat het Goede moest wijken voor het ultieme kwaad. 

Op Pilatus vraag scandeerde de menigte: ‘ Barabbas, Barabbas! ‘ Vertwijfeld deed Pilatus nog een laatste poging om Jezus vrij te krijgen. ‘ Wat moet ik dan met Jezus doen? ‘ riep hij.
Woedend krijsten ze met z`n allen: ‘ Laat Hem gekruisigd worden! ‘
Toen Pilatus het waagde om nog één keer te vragen wat de misdaad van de Man was, raakten ze door het dolle heen.
De prefect zag de volkswoede in opstand veranderen en koos voor het kwaad.



 

2 responses to “Mattheüs 27: 11-26

  1. Wow, marvelous blog structure! How lengthy have you ever been blogging for?
    you made running a blog look easy. The total look of your site is magnificent, as smartly as the content!
    You can see similar here <a href="[Link deleted]sklep

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *