Matthëus 4:23-25

Mattheüs typeerde Jezus als een rondtrekkende leraar. Dat was een totaal andere manier van profetie dan die van de Oudtestamentische profeten en de Joodse rabbi`s. Het is goed mogelijk dat Jezus op deze manier een voorbeeld wilde geven voor messiaans-christelijke evangelisten. ( Matth. 10:23/ 28:19)

Het woord ‘synagoge’ betekent: ‘samenbrengen, verzamelen’. Deze joodse instelling is waarschijnlijk in de tijd van de Babylonische ballingschap ontstaan en vormde één van de belangrijkste instituten van de joodse samenleving. Iedereen die van de voorganger toestemming had gekregen mocht er het woord voeren. 

We moeten bij het woord ‘synagoge’ voor 70 na Christus niet zozeer aan een gebouw denken, maar aan een bijeenkomst die in een privéwoning plaatsvond, omdat er geen ander kerkelijk gebouw voorhanden was. Hier in dit tekstgedeelte kunnen we denken aan bijeenkomsten in andere plaatsen dan Kafarnaüm, maar ook aan de gewone joodse bijeenkomsten. 

Het evangelie van het Koninkrijk betekent hier: de goede tijding, de blijde boodschap. De inhoud ervan: ‘Het Koninkrijk der hemelen is aangebroken, het is gekomen!’ En zo was het ook. Jezus was gekomen! Hij kon zonden vergeven, zieken genezen en zelfs doden opwekken. Zoiets was er nog nooit gebeurd. 

Syrië lag ten noorden van Galilea waar nu het huidige Syrië en Libanon liggen. Er waren mensen met epilepsie en mensen die hun verstand verloren waren. De Bijbel noemt ze ‘bezetenen’. Er waren er die door een verlamming niet meer konden lopen. Waarschijnlijk waren dit in de tijd van Jezus’ rondwandeling de ergste ongeneeslijke kwalen. 

Vanwege de relatie tussen zonde en ziekte in zowel het Jodendom als in de vroege kerk ( vgl. Joh.5:15/9:2/1 Kor.11:29-30) kon Jezus` bediening gezien worden als een bevrijding van zonde ( Matth. 1:21). In het Messiaanse Koninkrijk zal er geen ziekte meer zijn. ( Jesaja 29:18/35:57) Wat een heerlijk vooruitzicht! Geen ziekte, geen pijn, geen rouw en geen dood meer. Alles zal daar volmaakt zijn, en wij zullen volkomen vergeten zijn wat we hier op aarde mee hebben moeten maken. 

‘Dekapolis’( tien steden) was het gebied ten zuiden en zuidoosten van het meer van Galilea. Het ‘ Overjordaanse ‘ is het gebied aan de oostkant van de Jordaan en van het meer van Galilea. Het noordelijke grensgebied van Israël werd het ‘Galilea der heidenen’genoemd omdat hier veel heidenen woonden. Mattheüs heeft hier duidelijk een gedeelte uit de boekrollen van de profeet Jesaja aangehaald. 

Waar het hier vooral om gaat is, dat er grote aantallen mensen waren die de Heere Jezus volgden. Iedereen voelde wel aan dat er iets bijzonders aan de hand was, en dat Jezus een Rabbi, of Profeet was die Zijn gelijke niet kende. 

Gelukkige mensen die in Hem de Messias hebben leren kennen. Die met de ogen van het geloof naar Hem keken en wisten dat ze Hem nodig hadden voor de vergeving van hun zonden. Zij zijn al eeuwenlang nameloos gelukkig bij Hem die naar de aarde gekomen is om zondaren zalig te maken. Deze Jezus is nog altijd Dezelfde. Hij roept ons elke dag vanuit Zijn Woord. 

‘Jezus zei tegen de mensen: vind je het moeilijk om te doen wat God wil? Is het een te zware eis voor je? Kom dan bij Mij. Je moet vriendelijk zijn, net als Ik en jezelf niet het belangrijkste vinden. Wat Ik van je vraag is eenvoudig. Wat Ik van je eis, is niet zwaar. ‘ ( Matth. 11: 28-30).