Differentiëren moet je leren
Lesgeven aan buitenlandse volwassenen kent z’n eigen ups en downs.
In een NT2 groep stromen voortdurend nieuwkomers in.
Ben je met een groep opgestoomd naar een bepaald niveau, dan komt er een echtpaar binnen dat nog moet beginnen met de taalverwerving. Ik begroet de mensen hartelijk want ze zijn natuurlijk welkom. Zuchtend bedenk ik intussen hoe ik dat weer allemaal ga fixen.
Hoe stroomlijn je die verschillen? Een vraag die zo belangrijk is dat er zelfs speciale studie aan gewijd wordt.
We beginnen de les met een algemeen gedeelte en praten over een onderwerp: het ziekenhuis, eten en drinken, of reizen.
Aan de hand van leuke inspirerende mensen die de Nederlandse woorden op een fonetisch verantwoorde manier uitspreken wordt het onderwerp geïntroduceerd. De docent biedt ondersteuning, herhaalt woorden en motiveert mensen die het erg moeilijk vinden om een zin te maken.
Nadat ik er zeker van ben dat het onderwerp is geland, gaan we gesprekjes voeren. Vandaag kies ik ervoor om een intake in het ziekenhuis te doen. Ik richt een tafeltje in en roep een student naar voren. We begroeten elkaar, ik leg uit dat hij nu een intake aan het voeren is.
Goedendag meneer, mevrouw.
Goedendag!
Ik ga uw gegevens noteren, want u wordt geopereerd.
Dat is goed.
Mag ik uw geboortedatum alstublieft?
Ja zeker, mijn geboortedatum is 23 september 1980
Wat is uw adres?
Mijn adres is Beatrixstraat 20 in Rilland.
Wie is uw huisarts?
Mijn huisarts is dhr. Diagnose.
Ik heb het genoteerd.
Fijn, dankuwel.
U wordt morgen aan uw hand geopereerd.
Ja dat klopt.
Heel veel sterkte!
Dank u wel!
Dag meneer
Tot ziens mevrouw.
Zo leren de mensen hun namen noemen, en ze kunnen de reden noemen waarom ze naar het ziekenhuis moeten, Ik noem het lichaamsdeel waaraan ze geopereerd zullen worden. Ze moeten dan een hand, voet of schouder aantikken, zodat iedereen snapt dat dit het gewraakte operatie-object zal zijn.
Daarna schrijven ze letters met mooie gestroomlijnde bewegingen. Niet van rechts naar links, of van beneden naar boven maar precies andersom. Erg moeilijk allemaal!
Op de laatste studieavond moesten wij – docenten – een gesprek in het Turks voeren. Na een kwartier waren we allemaal bekaf. Geen wonder dat de studenten doodmoe zijn aan het eind van een dagdeel Nederlands!
https://www.youtube.com/watch?v=Vzmff7dGad0&t=340s
Als ze slaperig worden, hebben we zo onze methodieken. We zingen liedjes en springen er een beetje bij op en neer. Het zijn schatten van mensen. Super om ze les te geven! Liedjes zoals die van Jip en Janneke zijn vooral bij vrouwen populair. Ze nemen de muziek en teksten graag mee naar huis om ze samen met hun kids in te studeren.
Nu komt de differentiatie. We vormen groepjes waarin ze op hun eigen niveau uit een boekje lezen en leesvragen beantwoorden. Ik stel een groepsleider aan die zijn taak bijzonder serieus neemt. Er klinkt een wirwar van stemmen. Ik kijk tevreden rond. Het is weer gelukt geloof ik.