Psalmen 98

Zing voor de Heer een nieuw lied
Wonderen heeft Hij verricht.
Zijn rechterhand heeft overwonnen.
Zijn heilige arm heeft redding gebracht.
De Heer heeft Zijn overwinning bekend gemaakt,
Voor de ogen van de volken Zijn gerechtigheid onthuld.
Hij heeft gedacht aan Zijn liefde en trouw
Voor het volk van Israël.
De einden der aarde hebben het gezien
De overwinning van onze God.
Juicht de Heer toe, heel de aarde,
Juich en jubel, zing het uit.
Zing voor de Heer bij de lier,
Laat bij de lier uw lied weerklinken.
Blaas op de ramshoorn en de trompetten
Juich als de Heer uw Koning verschijnt.
Laat bruisen de zee met alles wat daar leeft,
Laat juichen de wereld met haar bewoners,
Laten de rivieren in de handen klappen
En samen met de bergen jubelen
Voor de Heer, want Hij is in aantocht
Als Rechter van de aarde.
Rechtvaardig zal Hij de wereld berechten,
De volken oordelen naar recht en wet. 

De Septuagint is een Griekse vertaling van het Oude Testament. Zij is ontstaan in de Joodse gemeenschap van Alexandrië. Het is de oudste vertaling van het Oude Testament. Letterlijk betekent de naam ‘zeventig’. Veel verschillende vertalers hebben gedurende een periode van meerdere eeuwen aan deze samenstelling gewerkt. Sommige vertalers werkten in Israël, andere in Egypte. Psalm 98 wordt door de Septuagint aan David toegeschreven. 

Er staat in de Griekse vertaling alleen maar boven het psalter dat het om een psalm van David gaat. De Syrische Peshitta heeft als opschrift ‘voor David’ over de verlossing uit Egypte. Het is de derde psalm waarin het koningschap van David beschreven wordt. Deze keer gaat het over Davids triomf als strijder. Niemand weet wanneer de psalm precies geschreven is. Een duidelijke datering is er niet. 

Het lijkt alsof de verzen 1-3 over Israël spreken, terwijl de verzen 4-9 zich tot de hele wereld richten. Het gaat over het gebruik van muziekinstrumenten en over de schepping. 

Psalm 98 nodigt ons uit om een nieuw lied voor JHWH te zingen. Hij heeft grote wonderen tot stand gebracht. Zijn rechterhand en heilige arm hebben de overwinning behaald. Dit Heil en de Redding die Hij gebracht heeft zijn wereldwijd zichtbaar. Het is een hele bijzondere overwinning: Gerechtigheid en rechtvaardigheid is de naam van de overwinning. God heeft Zijn goedertierenheid en trouw ten opzichte van Israël laten zien en Zijn verlossing is bekend geworden onder de gehele wereld. 

Op welke gebeurtenissen slaat deze overwinning? Er lijkt geen bijzondere historische gebeurtenis beschreven te worden.Daarom kunnen we de psalm niet tot een bijzondere gebeurtenis beperken, zoals de doortocht door de Rode Zee of de inname van het beloofde land. Het gaat ook niet speciaal over de redding uit Assur, Babylon, of van de Perzen. Daarom kunnen we concluderen dat het de dichter erom te doen was om zijn lezers uit te leggen dat God in het algemeen bereid is om de volken te hulp te komen. 

De hele aarde moet een geluid van lofprijzing en psalmgezang laten horen. Gezang en muziek moeten opstijgen naar de hemel en mensen moeten juichen voor God. Muziek van lier, trompetten en de ramshoorn moeten weerklinken voor God de Heere. Hij is immers de Koning? Met deze uitroep komt het thema van het psalter naar voren: God regeert! 

‘Laat ook heel de schepping meedoen met de lofprijzing’ schreef de dichter. ‘De zee en alles wat daar in leeft, de wereld en haar inwoners’. De hele schepping moet in beweging komen. De dichter beschrijft de natuur alsof het om mensen gaat. Rivieren moeten in de handen klappen. Bergen moeten in koor zingen. Zo wordt de schepping opgeroepen om God te loven en te prijzen. Er is een reden voor al deze vreugde: JHWH komt! Als een rechtvaardige Rechter komt Hij de wereld beoordelen en richten. Hetzelfde slot aan dit psalter als in Psalm 96. 

Eeuwen later zou Maria in haar Lofzang bezingen dat God aan Zijn barmhartigheid gedacht heeft. (Lucas 1:54). De tekst uit haar Lofzang zou heel goed kunnen zinspelen op Psalm 98:3. 

Het oproepen van de schepping om God te loven hebben sommige verklaarders opgevat als een poëtische zegswijze om de dramatiek van dit lied  te verhogen. In de slotverzen van de psalm wordt de hele schepping opgeroepen te zingen. 

Misschien komt dit allemaal een beetje vreemd op je over als je niet gewend bent om zo met God en Zijn woord te leven. We zijn geneigd om de heerlijkheid van God over het hoofd te zien door andere dingen voorrang te geven boven Hem. We zijn niet zomaar dankbaar, eerder wantrouwen we God en zijn we ongehoorzaam aan Zijn stem.
Berouw en bekering betekenen dat we ons afwenden van alle misleidende beloften buiten God. ‘Geloof’ betekent dat een mens bevrediging vindt in alles wat God ons belooft in Jezus Christus. 

Wie thuiskomt bij God vindt diepe en blijvende voldoening in Hem en in alles wat Hem grootmaakt. De zegeningen die zijn verworven door de dood van Christus behoren toe aan mensen die zich bekeren en Hem vertrouwen. 

( Piper / studiebijbel in Perspectief/ SV kanttekeningen/ studiebijbelonline ).