Lucas 2:14

“De lofzang van de engelen”

Ere zij God in de hoogste hemelen, en vrede op aarde, in de mensen een welbehagen.
LUKAS 2:14 (weergave SV)

Nadat hij zijn doel en methode uiteen gezet had (1:1-4), nam Lucas zijn lezers direct mee naar de plaats en het moment van de beslissende ingreep van God in de menselijke geschiedenis. Zijn verslag is doortrokken van Joods geloof en hoop. De tempel neemt een belangrijke plaats in, een groot deel van het relaas speelt zich daar af. Elk personage werd met zorg samengesteld. We lezen over Zacharias, Elisabeth, Maria, Jozef, Simeon en Anna. Deze mensen hadden een levende vroomheid en een vaste hoop. Ze waren ontvankelijk voor het Woord en de Geest van God, gehoorzaamden aan Zijn geboden, zelfs als die hun begrip te boven gingen. Dankzij deze trouwe dienaren ging Gods heilsplan in vervulling. Ieder bevond zich op het juiste moment op de juiste plaats en vervulde de taak die hem was toevertrouwd. Nadat de geboorte van Johannes had bewezen dat de woorden van de engel Gabriël betrouwbaar waren, beschreef Lucas de tweede vervulling van Gods Plan. Het hele gebeuren lijkt zo op het eerste gezicht door de mensen en omstandigheden te worden bepaald, maar het is Gods Heilsplan dat heerlijk werd vervuld. 

Uiteindelijk zouden engelen en mensen Gods eer verkondigen, en Zijn grote Naam prijzen om wat Hij had bedacht en gedaan. 

Jezus is geboren! Zijn Naam wordt door drie Hoogheidstitels aangegeven. Hij is de Heiland ( soter=redder, behouder) De combinatie ‘christos, kurios’ is een combinatie van deze term. Het Nieuwe Testament gebruikt dit laatste woord veelzijdig. Onder meer als een aanduiding van God (Lucas 4:8,12/10:27/Marcus 11:9/12:11/29-30/36), als titel van Jezus (Hand.2:25/Rom.10:9/1 Kor.12:3). Afzonderlijk werden deze titels ook wel voor gewone mensen gebruikt. Romeinse keizers lieten zich bijvoorbeeld ‘heiland’ en ‘heer’ noemen, en profeten werden in het O.T. als ‘gezalfde’ aangeduid. Maar het gebruik van deze namen in het N.T. suggereert dat het om unieke titels voor de Heere Jezus gaat. Ze onderscheiden Hem van ieder ander mens als de van God gezonden Redder, Christus en Heer. 

‘Vrees niet want zie, ik verkondig u grote blijdschap die al den volke wezen zal. Namelijk dat u heden geboren is de Zaligmaker, welke is Christus de Heere in de stad Davids.’ zei de engel tegen de herders. Deze uitspraak versterkt de Messiaanse verwachting. Met ‘heden’ wordt in de Bijbel vaker de tijd aangeduid dat een nieuwe fase in Gods heilsplan begint.( Deut.26:16-19/Psalm 95:7). 

In het lied van de engelen wordt de nieuwe werkelijkheid bezongen, die met de geboorte van de Messias zijn intrede gedaan heeft in de hemel en op aarde. 

‘In mensen een welbehagen’ zongen de engelen. (eudokia: welbehagen/ eudokias: mensen van het welbehagen.)  

Een groot wonder!
God heeft in de hemel Zijn eer bewezen door het zenden van Zijn Zoon. Bij de vrede op aarde waarover de engelen zingen, denken veel verklaarders aan de Messiaanse vrede. Die vrede is in onze rumoerige en roerige wereld lang niet altijd zichtbaar. Toch is zij wel aanwezig:  in de harten van mensen die God dienen. (Romeinen 5:1). Eén van de vruchten van de rechtvaardiging door het geloof is vrede met God. De verhouding tussen God en ons is hersteld door Jezus Christus. 

Rechtvaardigheid is essentieel onder de volmaaktheden van Gods heerlijkheid. Ze wordt tot stand gebracht door de barmhartigheid die Jezus ons bewezen heeft. Om deze reden is Hij in de wereld gekomen. Jezus is de vleesgeworden en zichtbare ontferming van God. Hij is ook de vleesgeworden rechtvaardigheid van God. Maar die rechtvaardigheid was ondergeschikt. ‘Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou oordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden’. ( Joh.3:17). 

Jezus kwam om de beloften van de vaderen te bevestigen en opdat de volken God zouden verheerlijken vanwege Zijn barmhartigheid (Rom.15:8,9). Het doel van de geboorte van Jezus is: om de barmhartigheid van God te verheerlijken en tot blijdschap van de volken. 

In de lofzang van Maria en in de profetie van Zacharias wordt de reden van Jezus` komst gegeven. ‘Hij trekt zich het lot aan van Israël, zijn dienaar zoals Hij onze voorouders heeft beloofd. Hij herinnert zich zijn barmhartigheid jegens Abraham en zijn nageslacht, tot in eeuwigheid.’( Lucas 1:54-55). 

‘Dankzij de liefdevolle barmhartigheid van onze God zal het stralende licht uit de hemel over ons opgaan.’ (Lucas 1:78). Of, zoals de apostel Paulus het zei:’ het werk van Christus is te danken aan God die rijk is in barmhartigheid’. ( Ef.2:4)

Deze ontferming die door Jezus wordt belichaamd en in de wereld is gebracht, is voor ons mensen volkomen gratis. Als dat geen bewijs is van het feit dat het lied van de engelen waar is! 

Jezus heeft daarvoor de prijs betaald met Zijn eigen leven. 

Christ carrying cross up Calvary on Good Friday over dark and stormy sky

Christmas Concert – Ere zij God

Bronnen: SV met uitleg, studiebijbel in perspectief, de Bijbel met bijdragen over geloof, cultuur en wetenschap, studiebijbelonline, Piper.