Jesaja 28:16

 Jesaja 28:16

JHWH had veel oordelen over Zijn volk uit moeten spreken. Dat oordeel was Hem niet welgevallig, integendeel, Hij had er zelf het meeste verdriet over. De zes oordelen uit het ‘Boek der weeën’ hekelen het feit dat het volk hulp niet bij de Heere hulp zocht tegen de dreiging van de Assyriërs. Zij wilden zich met enkel menselijke hulpmiddelen daartegen beschermen, met name door een bondgenootschap met Egypte. De profeet Jesaja hield niet op om de ontrouw en dwaasheid daarvan aan te tonen. Daarmee vertrouwden zij zich toe aan menselijke hulpbronnen die bedrieglijk en nutteloos zouden blijken. Dat deden ze terwijl ze de Heere God, de absolute oppermachtige Schepper, de enige ware Rots van Israël tot hun Hulp in hadden kunnen roepen. Blind en doof als ze waren weigerden ze zich door Jesaja`s boodschap aan te laten spreken. Toen zei Jesaja hun aan dat God hun andere taal zou laten horen, waarnaar ze wel zouden moeten luisteren: de taal van het oordeel. Hoe zwaar het God ook viel, het moest zo gaan. 

JHWH is een God die er behagen in schept om Zijn ontferming te laten blijken, om genade te verlenen en te redden. Om die reden zou het onvermijdelijke oordeel slechts tijdelijk zijn. Daarna zou de Heere Zijn volk verlossing en Heil bereiden. 

Dit perspectief komt in alle Godsspraken voor: de profeet schuift als het ware de eeuwen in elkaar. Hij kondigt tegelijkertijd gebeurtenissen in Zijn eigen tijd en in Messiaanse tijden aan. 

In zijn eigen tijd ging het om de bevrijding van Jeruzalem. In Messiaanse tijden was de boodschap dat de Heere Zijn Geest uit zou storten op Zijn volk. Dat volk zou grondig worden hervormd. Het zou voortreffelijke vrucht opleveren en onder de herdersstaf van de Messiaanse koning een regering van gerechtigheid, vrede en voorspoed ervaren. 

De oplossing was gelegen in de woorden die Jesaja bezigde over een hoeksteen. Een hoeksteen was in de architectuur van de ijzertijd in Israël een grotere steen dan de andere stenen. Om die reden was hij moeilijk op zijn plaats te krijgen. Het formaat en het gewicht van de steen zorgden voor stabiliteit. De steen diende om twee aangrenzende muren met elkaar te verbinden. Het is goed mogelijk dat de hoeksteen ook dienst deed in het fundament. 

De gedachte is hier dat men zijn vertrouwen op deze hoeksteen – die door de Heere Zelf was neergelegd – moest vestigen. Alleen dan zouden er stabiliteit en zekerheid volgen.
Deze steen zou in Sion worden gelegd en daarom wordt wel gedacht aan de tempel. In Jesaja 30:29 noemt Jesaja de Tempelberg de ‘rots van Israël.’ Vanaf Jesaja 2: 1-3 tot Jesaja 65-66 staat de toekomst van Sion vast als een plaats van aanbidding. Het is ook goed mogelijk dat hier de vele heilsbeloften die God gedaan heeft bedoeld worden. Wie op deze Rots vertrouwt hoeft niet te vrezen want deze steen is massief en beproefd. Voor de gelovige ( lees: de mens die daarop vertrouwt) valt er niets te vrezen en is er niets om bang voor te zijn. Er is helemaal geen reden om haastig hulp te zoeken in Egypte, maar er zal de rust zijn waarover Jesaja het eerder had: ‘ Hier is rust. Hier vind je verpozing. Laat wie vermoeid is hier rusten.’ ( Jesaja 28:12). 

Jesaja borduurde voort op de beeldspraak van de bouw. Het meetsnoer en het paslood die hij ter sprake brengt zijn instrumenten die gebruikt worden om een horizontale en verticale meeting te verrichten. Ze staan model voor de norm die gehanteerd wordt. God Zelf woont op de Sion en dat is verbonden met de eis van recht en gerechtigheid. ( Jesaja 8:18/ 1:27/ 5:16) 

Langs de meetlat van het recht wordt bepaald wat er wel en wat er niet bruikbaar is. Als Jesaja 28:16 betrekking heeft op de toekomst dan wordt er hier gezegd dat er een stabiel bouwwerk opgericht wordt. En als het op het verleden slaat dan wordt hier de norm aangegeven waarmee bestaande bouwwerken en praktijken gemeten moeten worden. 

Bouwwerken die niet op recht en waarheid gebaseerd zijn, zullen worden weggevaagd. Alle woorden die Jesaja sprak waren niet gebaseerd op zijn eigen mening. Ze kwamen van JHWH vandaan en daarom hadden ze gezag. Hij is de Heer van de Legermachten. Hij heeft hemelse en aardse legers tot Zijn beschikking en zal Zijn oordeel zeker uitvoeren. Midden tussen de oordelen heeft Jesaja het toch over de komst van de Heere Jezus Christus gehad. Hij is een vast fundament voor wie op Hem vertrouwen, maar een struikelblok voor wie Hem verwerpen. 

Jesaja heeft temidden van alle zonden van zijn volk de komst van de Messias verkondigd. Als je deze lijn doortrekt naar vandaag dan komen er blijdschap en vertrouwen je hart. Jezus kwam in een donkere wereld. Ook vandaag is er van alles aan de hand in de wereld om ons heen. De wereldgeschiedenis is een toneel van zorgen en donkerheid. Toch wordt het Kerst, en wij denken aan het langverwachte Kind. 

Laten we ons neerbuigen en Jezus Christus aanbidden. Laten we, zelfs als we onder de indruk zijn van de geleerdheid van de mens, en de prestaties van de wetenschap, nooit de alwetendheid van Christus negeren. Alleen Jezus is onze hoogste bewondering waard. Alleen Jezus is alles waard. Hij kan ons de Vader tonen ( Matth. 11: 27). Hij kan ons onweerlegbare wijsheid geven. ( Lucas 21: 15). Hij weet hoe Hij alle dingen kan doen meewerken ten goede ( Romeinen 8:28). Geen van Zijn beoordelingen van wat dan ook zijn ooit onjuist ( Johannes 8: 16). Hij leert ons Gods weg met onfeilbare waarheid. ( Matth. 22:16). Ja, in Hem zijn alle schatten van wijsheid en kennis verborgen. ( Kol. 2:3)
( Bronnen: Studiebijbel in Perspectief/ De Bijbel met bijdragen over geloof, cultuur en wetenschap/ studiebijbel online/ SV met uitleg / Piper/ Keller)