Toen zag ik opnieuw een engel die hoog in de lucht vloog. Hij had een eeuwig Evangelie dat hij bekend moest maken aan de mensen op aarde, aan alle landen en volken, van elke stam en taal. Luid riep hij: ‘ Heb ontzag voor God en geef Hem eer, want nu is de tijd gekomen dat Hij Zijn oordeel zal vellen. Aanbid Hem die hemel en aarde, zee en waterbronnen geschapen heeft.’
Openbaringen is een Bijbelboek vol oordelen en aankondigingen. Het ziet er slecht uit voor mensen die de Heere God afwijzen en niet naar Zijn stem luisteren. Maar te midden van deze oordelen lijkt het alsof Johannes een adempauze heeft beschreven. De eerste vijf verzen van dit hoofdstuk lopen vooruit op de definitieve overwinning van het Lam. Ze bieden midden tussen alle oordelen een blik op een heerlijke toekomst. Het Lam staat in het midden van dit visioen als Overwinnaar op de berg Sion. Het Lam is niet alleen maar het wordt omringd door 144.000 mensen die de naam van de Heere Jezus en van God de Vader op hun voorhoofd hebben geschreven staan.
Het zijn 144.000 verzegelden die Zijn volgelingen zijn en Hem op een bijzondere manier zijn toegewijd. Ze worden ‘Eersteling voor God en voor het Lam’ genoemd. ( Openbaringen 14:4). Het getal 144.000 staat in de Bijbel symbool voor ‘volheid,compleetheid.’De meeste Bijbelverklaarders zijn het er over eens dat het hier gaat om een totaliteit van Joodse christenen, gelovigen uit Israël,
De berg Sion werd altijd al in verband gebracht met de definitieve overwinning van God. Zonder twijfel wordt er gedacht aan het aardse Jeruzalem, waar de volken in de eindtijd naartoe zullen stromen. ( Jesaja 11:9-12 / Jesaja 62 / Joël 3:5 / Micha 4: 6-8/ Psalm 2:6).
Ook Openbaringen 14 ziet op een situatie op aarde, en wel in het Messiaanse Rijk. ( Openbaringen 20 )
‘Toen zag ik dit: het Lam stond op de Sion en bij het Lam waren 144.000 mensen die Zijn Naam en die van Zijn Vader op hun voorhoofd hadden. Ik hoorde uit de hemel een geluid komen dat klonk als het geluid van geweldige watermassa’s, van zware donderslagen, het klonk als het geluid dat muzikanten maken die op de lier spelen. Er werd voor de troon en voor de vier wezens en de oudsten een lied gezongen dat leek op een nieuw lied. Niemand kon het lied begrijpen, behalve de 144.000 mensen die van de aarde zijn vrijgekocht. Dat zijn degenen die zich niet met vrouwen hebben afgegeven maar maagden zijn gebleven. Zij volgen het Lam waarheen het maar gaat. Ze zijn uit de mensheid vrijgekocht om als de eerste opbrengst te worden aangeboden aan God en het Lam. Geen leugen komt over hun lippen, er valt niets op hen aan te merken.’ schreef Johannes.
Het nieuwe lied dat gezongen wordt, klinkt voor het aangezicht van de troon en voor het aangezicht van de vier levende wezens en van de vierentwintig oudsten. Ze zijn toehoorders en luisteren naar het lied. Met de zangers wordt hoogstwaarschijnlijk een eeuwig engelenkoor genoemd ( vgl. Heb. 12: 22,23), maar het zouden ook de verheerlijkte gelovigen in de hemel kunnen zijn.
De zangers worden de ‘gekochten van de aarde’ genoemd. Het is niet zo dat het overleden mensen zijn, het kunnen ook mensen zijn de ‘vrijgekocht ‘ zijn van de aarde. Losgekocht van de wereld. Ze leven wel in de wereld, maar hun hart behoort de wereld niet toe.
De groep mensen die in Openbaringen 14:4 bedoeld wordt, is niet zo eenvoudig te duiden.Als je het zo leest zou je denken dat het om ongehuwde mannen gaat die nog nooit een vrouw hebben gehad. Het woord ‘maagd’ wordt echter ook vaak aangeduid als ‘rein, puur’. Een strikt letterlijke uitleg van deze tekst is niet waarschijnlijk omdat het huwelijk dan in een negatief daglicht zou worden gezet. Die negatieve kijk vind je nergens in het Nieuwe Testament terug. ( 1 Kor. 7/ Efeze 5/ Hebr. 13).
De kerngedachte die door de tekst naar voren komt is helder: het gaat om mensen met een volkomen toewijding aan God. Ze hebben een heilige levenswandel. ( zie ook Openbaringen 3:4/ Jeremia 2:2,3 / Hosea 2:16,17)
‘Zij volgen het Lam, waar het ook heengaat’ Ze hebben een volkomen toewijding aan God.
Het zijn Israëlieten die geen onrecht zullen doen of leugens zullen spreken ‘ ( Sefanja 3: 13 / Jesaja 53:9).
De typering ‘omomos’ zonder gebrek moet je hier niet zozeer lezen als dat het mensen zijn die geen enkele fout maken of zondeloos zijn. Het zijn mensen die beantwoorden aan het doel waarvoor zij geschapen zijn, namelijk: leven voor de eer van God.
Wat nu volgt in gaat qua tijd eigenlijk aan bovenstaande uitleg vooraf. Er is sprake van een andere engel, die onderscheiden is van het engelenkoor. ( vs3). Het is de eerste van drie engelen, die alle drie een aspect van het oordeel van God belichten. ( vs 6-12)
De eerste engel vliegt ‘hoog boven aan de hemel’ zodat hij voor iedereen zichtbaar is. Zijn woorden kunnen door alle inwoners van de aarde gehoord worden. Door elke natie, stam, taal en volk. ( Openbaringen 5:9/7:9/ 11:9/13:7)
De engel heeft een schitterende boodschap voor de aarde. Hij verkondigt het Evangelie van Jezus Christus, de Zoon van God. Er is iets bijzonders aan het woord ‘evangelie’zoals het hier gebruikt wordt. Het lidwoord – dat verder overal gebruikt wordt in de stamtaal – ontbreekt. Daarom is er geen reden om hier direct te denken aan de boodschap over Jezus` opstanding en dood. Het gaat om het eeuwige evangelie, en daarmee wordt bedoeld dat het oordeel van God eraan komt.
Goed nieuws voor de gelovigen, maar slecht niets voor ongelovigen en mensen die nooit hebben willen luisteren naar de boodschap van God.
‘God vrezen en aanbidden.’ Daartoe worden alle mensen opgeroepen. Het is een oproep aan de bewoners van de aarde om zich te bekeren en zich aan Zijn gezag te onderwerpen nu het nog kan, en voordat het te laat zal zijn. ( Openbaringen 16:9/ Prediker 12: 13-14).
De God die hemel en aarde gemaakt heeft moet aanbeden worden. Deze woorden vind je in het Oude Testament terug. ( Gen. 14:19/ 2 Kon.19:15/ Psalm 146:6).
In het Nieuwe Testament komen de woorden bijna uitsluitend voor in de prediking tot de heidenen. ( Handelingen 14:15/ 17:24)
De zee en de bronnen van de wateren duiden naast ‘hemel en aarde’ waarschijnlijk het derde deel van de drieledige kosmos aan.
In het grotere verband van de hoofdstukken 12-14 is de oproep om God te aanbidden duidelijk gesteld in tegenstelling met de aanbidding van de draak en het beest, die model staan voor alles wat God niet wil en wat na de zondeval het voor het zeggen lijkt te hebben.
Ik schrijf ‘lijkt’. Want de werkelijkheid is anders.
Jezus Christus is gekomen om ons te redden. Wie in Hem gelooft zal niet geoordeeld worden maar wordt behouden. Als wij ons afkeren van de bedrieglijke beloften van de zonden en Jezus aanroepen, Hem vragen om ons te redden van de schuld en straf en slavernij van de zonden dan worden wij gered. (Romeinen 10:13).
Maak een begin en vestig je hoop op alles wat God voor je is in Jezus Christus. Verbreek de macht van de zonde, door het geloof dat de beloften van God oneindig veel meer voldoening geven. Begin de Bijbel te lezen om Zijn kostbare en zeer grote beloften te ontdekken. Zijn beloften bevrijden ons. ( 2 Petrus 1: 3-4).
Het beste nieuws ter wereld is dat er niet een conflict hoeft te bestaan tussen ons geluk en Gods heiligheid. Als we ons hart laten vullen met alles wat God in Jezus voor ons is, maken we Hem groot. Dat te doen betekent alle geluk op aarde.