Deutsch reden bitte!

Tentamentijd!

Eén van de leukste aspecten van het docentschap vind ik het afnemen van het tentamen spreekvaardigheid. De leerlingen beginnen hun test door een tekst voor te lezen. Van tevoren hebben we aan de hand van uitspraakfilmpjes en een fonetische uitspraaklijst geoefend.  Ik koos de rubrieken “ Weltbürgerin” uit het Duitse blad Geo. Elke maand vertellen vrouwen van over de hele wereld in een column over hun leven. Ze beantwoorden belangrijke levensvragen:

  1. Wofür sind Sie dankbar?
  2. Was erfüllt Sie mit Hoffnung?
  3. Was bezeichnen Sie als Heimat?
  4. Was braucht Ihre Nachbarschaft?
  5. Was haben Sie zuletzt geschenkt bekommen?
  6. Was war das größte Glück ihrer Kindheit?
  7. Was sollen Ihre Kinder machen wie Sie selbst?
  8. Was war Ihr bisher bestes Lebensjahr?
  9. Woran erkennt man echte Liebe?
  10. Was fehlt Ihnen zum Glück?

Een bijzonder gevarieerd gezelschap mag de vragen beantwoorden. Om maar een greep uit het assortiment te nemen: een milieuactivist, een moslim, een zendeling, een Cambodjaanse, en een brommertaxischauffeur uit Mali. Het zijn vrouwen die een totaal ander leven leiden dan wij in Nederland gewend zijn. Eén ding valt op: ze hebben de vaak moeilijke en ongewone omstandigheden van hun leven op een positieve manier het hoofd geboden. Geweldig om te lezen hoe zij door hun  inzet mooie dingen tot stand wisten te brengen. In hun eigen leven, maar ook in de wereld om hen heen. Inspirerend! Ze doen allerlei intrigerende uitspraken.

Phary Thai, een jonge kunstenares uit Cambodja heeft de hoop die vanuit religie geboden wordt opgegeven. Ze gelooft niet meer omdat ze teveel verkeerde karaktereigenschappen bij gelovigen zag. Ze zegt overigens niet hoe het met haar eigen karakter zit.

De taxichauffeur uit Mali droomde er als kind van om arts te worden. Ze heeft ontzettend hard gewerkt op school, maar helaas, een universiteitsstudie was niet haalbaar.

De missionair hecht geen enkele waarde aan een woning of plaats maar wel aan de Mission Christi.

Hoewel de teksten niet zo eenvoudig te lezen zijn, komt het helemaal goed met voorlezen, We slaan twee vliegen in één klap want terwijl zij Deutsch produceren hoor ik interessante levensverhalen.

Daarna stellen ze zich voor terwijl ze vaak foto`s laten zien.Ik zie lieve moeders en trotse vaders, leuke broers en te gekke zussen aan mijn geestesoog voorbijtrekken. Ik geniet! Het grappigste detail is de drieling die in drie verschillende examenklassen zitten!

Het laatste deel van het tentamen komt in zicht. Ze zetten een zelfgemaakte presentatie op de beamer. Het overgrote deel van de jongens heeft hun favoriete voetbalclub als gespreksonderwerp gekozen. Ik zie mijn leerlingen in kleurige voetbalkleding langsrazen om ongelooflijk scherpe goals te scoren. De meisjes vertellen over basketbal en hobby`s. Sommige meiden bakken taarten met hun vriendin. Anderen hebben hun slaapkamer gefotografeerd en beschrijven die enthousiast. Weer anderen vertellen over wat verdrietiger zaken. Er zijn kinderen die een zieke vader of moeder hebben. Sommige ouders zijn gescheiden en de kinderen leven de ene week bij hun vader en de andere bij hun moeder. Er is een leerling die ernstig ziek is geweest, maar desalniettemin probeert om zijn examens te halen.

Een meisje zit op zangles. Geweldig leuk! Ik vraag: “  zing eens een liedje?” Maar dat durft ze niet. “ What a beautiful noise, coming af from the sea …..begin ik. Dan weet ik de tekst niet meer en ga verder: lalalalalalaaaaaaaaaaaa “Het lukt! Ze zingt een prachtig liedje voor!  We lachen allebei.

Tot mijn grote verrassing is er ineens een Powerpoint over Jezus. Een meisje vertelt Wie Hij is volgens haar ouders. Ik vraag: ¨  und, ist `s auch Dein Glauben?  “ Das kann ich noch nicht sagen, ich bin noch zu jung dazu. “ antwoord ze. “ es scheint mir toll zu sein.” Ik merk bij veel leerlingen een open houding naar het geloof toe. ik merk ook dat ze bijna allemaal met veel vragen zitten.

Op de gang staat een studieplek klaar. Zenuwachtige volgende slachtoffers kriebelen wat woorden op een blaadje, en kijken af en toe schichtig het lokaal in. Zo mag het ook weleens! 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *